Lite bilder.....

Börjar med lite bilder från första sträckan...

.

Klostret där min vandring började i Roncesvalles



efter vindlande stigar...



längs klara vattendrag.....



..........



grönt o vackert så lång ögat kan se....



Första övernattningen på vandringen var härbärget i Zubiri....
Nästa dag bar det iväg mot Pamplona....






Genom vackra byar.......



Var man än kom fanns det statyer o konstverk som föreställde pilgrimmer....



Ett par nya skor o ett par jeans snyggt placerade vid stigen.....undrar om snubben genom-
förde fortsättningen naken ?......



Jag gick över väldigt många vackra gamla stenbroar......En del var rena konstverk...



Framför den gamla stadsmuren i Pamplona...



Den var imponerande....



Där var otaliga minnesmärken över pilgrimmer som inte längre finns med oss.... många
gjorde sin sista vandring här....



Vackra blommor överallt......





En läskande Tinto de verano var inte alls dumt i värmen....



Efter en lång mödosam klättring, kom man upp till dessa välkända figurer......läckert!...






Vägen ner på andra sidan berget bestod av stora rullande stenar under fötterna...
Här gällde det att ta det lugnt nerför....





Böljande sädesfält så lång man kunde se....







Snäckan som är symbolen för pilgrimmen finns ofta nerfälld i trottoarer genom städer o byar
som vägvisare.....



Gula pilar... de vanligaste vägvisarna för pilgrimmerna..Dom är målade på allt möjligt...
stenar, blomkrukor, trottoarer, skyltar o stolpar.
Men det gäller att hålla ögonen öppna. Ibland är det inte alltid så lätt att se dem...







Om man tittar noga ser man att det är små stenhögar som folk byggt upp...små minnen
som visar att dom varit där.....



Där! Mitt i den varmaste delen av den dagsetappen....stod en liten buss med förnödenheter
av alla de slag. Ett litet tillfälligt cafe uppbyggt i ingenstans ,
med kaffe, fika, glass, öl, vin....en riktig oas:-)...







Här o där finns kranar o små fontäner där pilgrimmen kan fylla vattenflaskan. PÅ detta ställe
kan man välja...i den vänstra kranen kommer rödvin o i den högra kommer vatten...:-)





En del raksträckor kunde kännas oändliga....Därifrån kom jag...



Ditåt ska jag...



Los Arcos....



















Som synes är jag nu inne i vindistriktet...





Här är vinodlingarna enorma....



Framme i staden Logroño....en stor stad med 133000 inv.



Här var väldigt vackert...



Här finns en enorm park med en stor konstgjord sjö och ett jätteområde för motionärer,
fiskare och folk som bara vill ta det lugnt och mysa i en jättevacker miljö.







Här har jag vandrat förbi parken och upp en bit på berget bakom. Nu ser man hela den
stora konstgjorda sjön..



Staden Najera. Här i strömmen som rinner genom staden stod det ett par flugfiskare när
jag kom. Men dom hann tyvärr försvinna innan jag hann fota dem...



En av alla bevattningskanaler som man byggt. Dessa går lite kors och tvärs genom landskapet
och föres odlingarna med vatten.



Här höll man på med att bygga en kanal för att leda vattnet dit man vill....inget litet
projekt. Dom lade jättestora stenblock i botten med cement mellan...



Vallmon lyste verkligen upp med sin vackra röda färg.



Ibland såg jag flera pilgrimmer samma dag. Ibland såg jag ingen...



Här dök det upp folk som tog sig fram på hästryggen. Säkert ett roligt sätt att ta sig fram
efter Caminon..:-)



En av alla vackra gamla broar...





Här var stigen helt kantad av stora ormbunkar..







Som man kan se av bilderrna så förändras landskapet ständigt under vandringen....



...med alla möjliga blommor o växter...



Nu är jag framme i Burgo. En stad som jag gärna skulle fara till igen. Här var väldigt vackert.



Katedralen i Burgo är en enorm byggnad...







Genom staden rinner en liten flod..



Här finn stora vackra parker. Allt väldigt rent och välskött..





På många ställen runt om i staden stod det bronsstatyer föreställande människor
i naturlig storlek





Dessa två var dock i allra högsta grad levande :-) Ett par från Seattle som jag kom att bli
god vän med under vandringen...Hoppas verkligen att jag får träffa dem igen..

Från Burgo tog jag sedan bussen till Leon.
Där möts man också av vackra parker och en jättekatedral...









Efter ett dygn i Leon längtade jag ut på lansbygden igen..



I de små byarna ser man ofta dessa läckra klockstaplar. Ofta med en eller flera storkbon.
Påminner lite om scener från gamla westernfilmer....:-)



Vissa sträckor går efter bilvägarna och en del kan kännas oändliga när man tittar framåt...



Då kan det kännas otroligt skönt att stanna upp,dricka en cervesa
och släppa loss fötterna en stund...



En av många vackra små vattendrag...



En liten hälsning till vandrarna som går förbi. Under har någon placerat ett reklamblad som
visar vägen till ett pensionat...:-)



Ett väldigt vackert vattentorn....





En skugga av mitt forna jag...:-)



På väg mot Astorga....



Där..mitt uppe på berget bodde en kille i 30-årsåldern. Han bodde inte inne i huset. Nej han
bodde i en hängmatta utanför som han rustat med tre väggar och ett tak. Framför huset
hade han byggt upp en liten kiosk, där han serverade te,kaffe,frukt o vatten helt gratis.
Helt fantastiskt vilka människor man stötte på under denna vandring:-)



Astorga....här fortsatte jag bara igenom fram till Santa Catalina de Somoza istället.



Oändliga raksträckor....



Ruiner....



Små mysiga byar där man kan stanna upp en stund och ta sig en kopp kaffe eller nåt
kallt o läskande...



Ibland till synes helt öde byar..



På ett ställe passerade jag denna roliga lilla bar...:-) Tyvärr var det för tidigt så den hade
inte öppnat än...



Som tur är finns det många fina ställen att fylla på vattenflaskan. Om det är nåt som behövs
så är det vatten. Ca 4 liter om dagen rekommenderas....



Nu bär det dessutom iväg uppåt,uppåt, uppåt....



Upp till en liten by i bergen som heter....



Här kan man stanna och sova över eller som jag stanna och äta en bit och fylla på
vattenflaskan.....



Här uppe var det gott om vackra kossor som verkade må riktigt bra.....



Här uppe hade man en otrolig utsikt över landskapet....



Färden går vidare mot....



Det kända korset där pilgrimmer kastar en sten och skänker en tanke till de sina eller
någon de saknar...



Landskapet förändras hela tiden och här uppe kan det dessutom bli ganska disigt. Ginsten
lyser upp landskapet med sina gula blommor..





Ett ganska roligt ställe där ägaren byggt ett privat härbärge för dem som vill sova över..







Här bodde jag på ett litet pensionat i byn El Acebo.







Stegade 12 meter runt detta enorma träd....



Dessa kängor ser ut att ha gjort sitt :-))







Kommentarer
Postat av: mor

Oj vad du har sett mycket, och jag förstår att det är svårt att välja foton! Så mycket vackra vyer! Ser fram emot fler! Kram

2012-07-29 @ 19:16:23
Postat av: Henny

Måste vara det ultimata sättet att uppleva landskapet och människorna. När man ser bilderna kan man förstå att du kommit nära och verkligen har upplevt mycket under din vandring.

Har du bilder från något härbärge också? Jag blir lite nyfiken på hur de såg ut.

2012-07-30 @ 13:02:04
URL: http://osorterat.blogg.se/
Postat av: Virpi

Såååååå underbart!!!Vilken resa du gjort;hatten av!!!Jag vill göra den där resan jag med....Ha det gott!!!Med en vänlig hälsning,Virpi.

2012-07-30 @ 14:29:29
Postat av: mor

Kan du välja ut något mer ställe du skulle vilja se igen? Det är ju så väldigt mycket intryck! Blir det en utställning kanske?

2012-08-02 @ 08:04:52
Postat av: Rolle

Det kommer mer bilder:-). Vi har bytt internetleverantör m.m. så jag har inte kunnat lägga upp allt än. Ja jag tror nog jag kan lägga upp ett par ställen jag skulle vilja se igen mor :-)

2012-08-03 @ 21:27:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0